2008-05-27

Mindfulness

Mindfulness


Jag vill kalla det för MINDEMPTINESS (ful betyder ingen plats för mer, empty betyder redo för nya intryck). De vill ju rensa stress - empty, och fylla med närvaro - ful, som är i sin tur fri från all belastning d.v.s. empty, nirvana, fred, kärlek, "0" ställd.

Skapad av JAN KABAT ZINN – som smärtbehandling på ’70 talet i USA.
Sprider sig nu?!

En vänsterländsk blandning av öst- (religiösa) traditioner (Buddhismen, Hindu, Sufi, Kristna, Meditation, Yoga) och västerländsk psykologi.
Vanligt språk ingen sanskrit.
Huvud program:
Belys problemet med lampan (meditation, uppmärksamhet, närvaro) + yoga ställningar (enkla) och rensa hörnan (med programmerade övningar).

enligt MINDFULNESS, vi alla har små (eller stora) autopiloter – som sätter omedvetet i gång våra reaktioner vid stress situationer. Då hamnar man i samma mönster om och om. Det förorsakar lidandet – desperata situationer. (rena psykologin)

STOP, som betyder:
S – stanna upp, T – ta andetag, O - observera, P – promenera vidare (alt. prova nytt)

Hmm…


Salig blandning, eller hur?

...fast ser ut väldigt seriöst.

Med Yoga får man meditativ observation mycket längre – det blir livs stil utan färdiga program. Man får väl träffa sig själ hur som helst, antigen Själv, eller via påminnelser: sjukdomar, livshotande situationer, stress överbelastning… sätt i gång med egen observation omedelbart – spara på tiden.

Jag vet att YOGA, plus den heliga närvaro (Guds - livets närvaro, min närvaro) har hjälpt mig oerhört många gånger (medvetet eller det som har flyttat till omedvetna reaktioner där man behärskar situationen.)
Jag vet att så fort jag glömmer en sådan närvaro, faller jag i fällan.

Igen den Gudomliga ANDNINGEN spelar en avgörande roll.

prova Mindfulness om du har pengar och tid. Rätt tänkt, känner jag, men med en begränsad utgångs datum. observera lärare.

Inga kommentarer: