2009-04-07

efter besök på Naturhistoriska museet - mycket om YOGA

Jag var idag med barnen på Naturhistoriska Museet - på Cosmonova besök förståss – föreställningen hette Sea Monsters, kl. 10:00.
Precis efter filmen och när jag tänkte koppla av och låta barnen springa fritt och fota (äldre pojken gillar det) förstår jag att de finns mycket mer att se och läsa.
Bl. a. mycket om YOGA!!!

Titta människans skället:





Titta revben - hur så pass långt ner dem går mot magen. Dit ska man stoppa först andetag - Längst ner mot magen, in i buken. Vackert silver dockaskället …

Man kunde se ryggraden – fina raka – hos människor, olika djur och prehistoriska varelser.
Hur det ser ut inuti cellen, matsmältningen och olika organen…

Men det allra roligaste var hjärna med elektricitet - och våg - beskrivning.

Titta, jag fotar:



dubbel kilcka på bilden om du vill se större bild/bokstäver!!!

Tänkte direkt på alla mina klasser runt Stockholm:
Vad gör vi i YOGA. När passet börjar då lämnar vi första hjärntillståndet med ojämna vågor och olika störningar som har en ansträngd hjärna - GAMMA vågor.
Vi övergår med instruktioner, andningen, ställningar… till tillståndet nr. 2 (på bilden när man blundar – det gör vi ibland) men utan att blunda direkt mycket, vi skapar tillståndet nr. 2 under hela passet -ALFA vågor.

Tillsånd nr. 3 (när man sover) skapar vi mot slutet av passet – avslappningen där händer ibland att folk somnar hur djupt som helst (jag var tvungen att vakna ibland). Men dit/ tillstånd nr. 3 kommer man först i sängen när man somnar - BETA vågor.

Jag är glad för att jag har hittat en så pass enkel förklarning på ett helt ovanligt ställe – som jag pratar om hela tiden.

Ha hela tiden i åtanken detta foto - vad vi gör - detta med vågor i hjärnan.
Gå själv och kika på Museet, mycket att se. Just nu är gratis entré för barn – under påsklovet.

Inga kommentarer: