2008-06-18

sommaren närmar sig

Sommaren är här och det märks på gator. Det märks på anläggningen Worlds Class. Men vi kör vanligt schema - folk kommer trots allt. Idag hade jag en tjej på yoga som har missat första halvleken mellan Ryssland och Sverige med valet att komma till Power Yoga.
Hon hade frågan innan vi började - vad är skillnaden mellan Power och Astanga yoga?

Astanga
kommer ur, precis som alla andra YOGA riktningar, från Hata Yoga med stor vikt på fysisk träning, med ordentligt svettning där man utsöndrar gifter ur kroppen och andas ordentlig, och på så sett väldigt kraftigt jobbar man med kroppen. Särskild bra för scenkondition . Människor typ Madonna, Sting… som är vana vid rörelser och Yoga.

Power yoga är jämförbart med Astanga, med sin inriktning på ett fysiskt pass , med uppvärmningen och träningsfyllda passet, som inkluderar avslappningen mot slutet. Ledare ansvarar för, en bas förklarning inom andningen, ställningar, och man använder inte mantra och sanskrit ljud så ofta.
… försökte jag förklara.

Och sedan satte vi i gång med passet.
Inne i salen kändes varmt - det känsla kommer sällan för att luftkonditioneringen är stark. Men idag fick till o med jag ,värma upp mig ordentlig med Suryanamaskara, sol hälsningen. Det var fint att känna.
Jag väljer att köra hela passet tillsammans med elever.


...kom hem och
jag såg andra delen fotbollen - bra spel fast inte från svensk sida.
Så är det.
Synd att vi tappar egen spelutrymme på EM vidare.




Inga kommentarer: