2008-06-10

Rädslan är uppvärmning utan respiration

glöm aldrig det:

Rädslan är upphetsning utan respiration.

Igår pratade jag med en psykologistuderande som jobbar på ställen där jag har mina yoga lektioner.
Och jag undrade hur ser dagens psykologistudier ut.
Hon svarar
5 års utbildning.
Första två är gemensam grund undervisning, sedan delas de i riktlinjer:
1) dynamisk psykologin
2) kognitiv beteende
Ok. I det första
1. Bearbetat man DÅ tiden - Frojd.
I det andra
2. Man jobbar med nuet, vad man känner nu.
Jag frågar vad är med framtiden?
Hon svarar: menar du oro/rädslan för framtiden?
Ja, kanske.
Då rotar man tillbaka, varifrån kom den rädslan?, svara hon.
Va bar - uppfattar jag.
Enda rena delen av vårt liv är framtiden som man skapar nu.
För att jag har jobbat mycket med rädslan bl.a. via yoga
jag upprepar en viktig tanke om den:
Rädslan är upphetsning utan respiration.
Vad är rädslan - en krympande känsla både i huvudet och i lungorna - där man tappar sund förnuft.
Lösningen:
Verkligen, andas in i rädslan (en medvetet beslut ) med fyllda lungor hela vägen in och ut (övningar från pranayama) och du kommer att se förändringen.
Tjejen gillade det.
Yoga plockar man ofta in i psykologin.

Inga kommentarer: